معرفی خیرین کالا کلام kalakalam.ir

اگر در زمان جنگ صفین یا جمل بودید،کدام طرف را انتخاب می کردید؟

مناظره ای در حرم امام رضا علیه السلام ، پیرامون وقایع جنگ صفین و جمل : روزی در حرم امام رضا علیه السلام با برادری از اهل تسنن بحثی راجع به ولایت آقا امیرالمومنین علیه السلام داشتم. پس از اینکه بحث های روائی به خاطر اختلاف نظر و اختلاف تعبیر در منابع به نتیجه نرسید،به فکر بحث عقلی پیرامون این مسئله افتادم .

مناظره ای در حرم امام رضا علیه السلام ، پیرامون وقایع جنگ صفین و جمل :

روزی در حرم امام رضا علیه السلام با برادری از اهل تسنن بحثی راجع به ولایت آقا امیرالمومنین علیه السلام داشتم. پس از اینکه بحث های روائی به خاطر اختلاف نظر و اختلاف تعبیر در منابع به نتیجه نرسید،به فکر بحث عقلی پیرامون این مسئله افتادم.

بحث را از اینجا شروع کردم که شما آیا معاویه را قبول دارید؟

گفت: آری او خال المومنین است ، منصوب شده به دست خلفا و چه و چه و چه……

گفتم: امیر المومنین علی علیه السلام را چطور؟

گفت :این چه سوالی است من او را بیشتر از خلفای راشدین (سه تای اولی) قبول دارم و در فضیلت و برتریهای او علمای ما هم مطالب بسیاری گفته اند.

گفتم: عایشه چطور؟

گفت: او ام المو منین همسر پیغمبر (ص) و…. است.

گفتم : آیا قبول داری که جنگهای صفین و جمل بین حضرت علی علیه السلام و این دو در گرفته است ؟

گفت: آری.

گفتم: اگر در آن زمان بودی طرف چه کسی را در جنگ می گرفتی وب رای چه کسی می جنگیدی ؟

با توجه به اینکه به لحاظ حصر عقلی در این انتخاب تنها چهار صورت و احتمال متصور است؟

الف) یا علی علیه السلام حق است و آن دو نا حق بوده اند و خونهای ریخته شده مسلمانان در این دو جنگ به گردن آن دو نفر است .

ب) و یا این که علی علیه السلام معاذ الله نا حق بوده و آن دو حق بوده اند !

ج)  و یا هر دو نا حق بوده اند !

د) و یا این که هر دو حق بوده اند !

در این جا هیچ احتمال دیگری وجود نداشته و محال است. زیرا امکان ندارد دو نفر از جانب خدا مامور به کاری باشند و در امر محوله با هم بجنگند و خون مسلمانان را بریزند و در هر حال هر دو هم حق باشند ، و اما اگر هر دو ناحق باشند ، احتمال جنگ هست ولی ناحق بودن هر دو طرف جنگ ها را نه تو قبول داری و نه من . این که مولا علی معاذ الله ناحق بوده و آندو حق باشند را هم نه تو قبول داری و نه من . اما احتمال عکس آن را من قبول دارم به خلاف تو .و دلیل من هم حدیث نبوی معروفی است که در منابع شیعه و سنی نقل شده و هر دو طرف بر صحت ان اعتراف کرده اند که می فرماید : علی مع الحق و الحق مع علی . . .

پس فکر کن و بین علی علیه السلام و آن دو را درست انتخاب کن.

دیگر اینکه ما سوالمان این است که اگر در آن زمان با صحابه و تابعین بودی طرف چه کسی را می گرفتی ؟ با توجه به این مساله که عمار یاسر از یاران مولی علی و صحابه جلیل القدر رسول الله در صفین کشته شد در حالی که پیامبر اکرم پیش گویی شهادت او را کرده بودند و فرموده بودند که قاتلان عمار اهل بغی می باشند تقتلک الفئة الباغیة

خلاصه این که اگر یکی از طرفین را برگزینید ، باید به روی طرف مقابل شمشیر بکشید !

این جا بود که آن فرد سنی ساکت شد و در فکر فرو رفت.

تهیه و تنظیم: *حجه الاسلام محمد صادق محسن زاده*

سند حدیث شریف علی مع الحق و الحق مع علی أبو يعلي الموصلي التميمي، أحمد بن علي بن المثني (متوفاى۳۰۷ هـ)، مسند أبي يعلي، ج۲، ص۳۱۸، ح۱۰۵۲، تحقيق: حسين سليم أسد، ناشر: دار المأمون للتراث – دمشق، الطبعة: الأولى، ۱۴۰۴ هـ – ۱۹۸۴م. الآجري، أبي بكر محمد بن الحسين (متوفاى۳۶۰هـ)، الشريعة، ج۴، ص۱۷۵۹ و ص۲۰۹۲، ح۱۵۸۳، تحقيق الدكتور عبد الله بن عمر بن سليمان الدميجي، ناشر: دار الوطن – الرياض / السعودية، الطبعة: الثانية، ۱۴۲۰ هـ – ۱۹۹۹م. العسقلاني الشافعي، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل (متوفاى۸۵۲هـ)، المطالب العالية بزوائد المسانيد الثمانية، ج۱۶، ص۱۴۷، ح۳۹۴۵، تحقيق: د. سعد بن ناصر بن عبد العزيز الشتري، ناشر: دار العاصمة/ دار الغيث، الطبعة: الأولى، السعودية – ۱۴۱۹هـ. ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله (متوفاى۵۷۱هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج۴۲، ص۴۴۹، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر – بيروت – ۱۹۹۵٫ السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى۹۱۱هـ)، جامع الاحاديث (الجامع الصغير وزوائده والجامع الكبير)، ج۴، ص۲۵۸، طبق برنامه الجامع الكبير. الهندي، علاء الدين علي المتقي بن حسام الدين (متوفاى۹۷۵هـ)، كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال، ج۱۱، ص۲۸۵، تحقيق: محمود عمر الدمياطي، ناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى، ۱۴۱۹هـ – ۱۹۹۸م. ضمنا بحث در مورد سند حدیث و پاسخ به شبهات پیرامون این روایت را در سایت http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=13523 موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه می توانید بیابید

 

ترجمه به عربی: ذات يوم ، في حرم الإمام الرضا (ع) ، تباحثتُ مع أحدِ السنهِ حولَ ولايه أميرالمؤمنين عليّ (ع) . عندما لم تَصل الأبحاثُ الروائيه إلي نتيجه بسببِ الإختلافِ في الآراءِ و التعابير في المصادر ، رجعتُ إلي الأبحاثِ العقليه . فبدأتُ الكلامَ حولَ معاويه و سئلتُه عن رأيهِ فيه . فقالَ : هو خالُ المؤمنين و منصوبٌ من جانبِ الخلفاء و كذا و كذا . . . فقلتُ : و ما هوَ رأيكَ في أميرالمؤمنين علي (ع) ؟ فقالَ : ما هذا السؤال الّذي تطرحُهُ ؟ فَإنّي أقبلُه أكثر من قبولي الخلفاءَ الراشدين ( الثلاثه الأولي ) و لقد قالَ علماءُنا فيه فضائل عديده . قلتُ : و في عائشه ؟ فقال : هي أمّ المؤمنين و زوجه النّبي (ص) و . . . فقلتُ : هل تؤيّدُ بأنّ معركه الجمل و صفّين قد وقعت بينهما و بين علي (ع) ؟ فقال : نعم . قلتُ : لو كنتَ في ذلك الزمان ، إلي جانبِ مَن ستُحاربُ ؟ هناكَ أربعُ حالات يمكنُ تصوّرُها حولَ الإنتخاب مِن النّاحيه الحصر العقلي : الأوّل : أن يكونَ عليّ (ع) علي حقٍّ و الآخرين (معاويه و عائشه ) علي غيرِ حقٍ ، و ما سُفِحَت مِن دِماءٍ فَإنّها تقعُ علي عاتقيهما . الثاني : أو العياذ بالله أن يكونَ عليّ (ع) علي غير حقٍ و هما ( معاويه و عائشه ) علي حقٍ . الثالث : أن يكونَ كلا الفرقتين علي حقٍ . الرابع : أن يكونَ كلا الفرقتين علي غير حقٍ . فالحاله الأخيره مستحيلهٌ لأنّه لايُمكنُ أن يكونَ شخصَينِ مبعوثَينِ مِن جانبِ الله تعالي و يقعُ بينهما خِصامٌ و هما يسفكان دماء المسلمين . أمّا إذا كان الطّرَفينِ علي غيرِ حقٍ فَإن وقوعَ الحربِ بينهما فتكونُ ممكنهٌ و لكن هذا الأمر لانصدّقُه نحن و لا أنتم . و أنتَ لاتقبلُ بأنّ عليّاً (ع) علي غيرِ حقٍ و الآخرين علي حقٍ و كذالك العكس ؛ و العكسُ صحيحٌ و هو الذي أقبلُه أنا و أنتَ لاتقبلُ . فأنظر و تفكّر جيّداً و اختر بين عليّ أو اولئك ( معاويه و عائشه )

جستجو